Skip navigation

Daar gaan we. Deel een van “Barriculus’ Bijdrage” aangaande de Gemeenteraads verkiezingen 2010 in Almelo : Leefbaar Almelo.

Allereerst heb ik de website van Leefbaar Almelo opengeklikt om mij van informatie te voorzien.

Programmapunten. Dat is het eerste waar ik op klik. “Interactief besturen” dat klinkt meteen al lekker ‘modern’. Bezuinigingen op IT (open source enzo) spreekt me ook aan. Niet dat ik nou zo’n groot voorstander ben van alle open source, maar hierover misschien later meer. Openheid, snelheid, betrokenheid van ‘het publiek’. Een lijstje met speerpunten waar geen enkel punt bijzit waar ik keihard tegen ben. Nog een keer lezen, nee niet eentje.

Op basis van de speerpunten komt Leefbaar Almelo op mij over als een ‘open’ en ‘moderne’ club.

Alle notulen en verslagen staan online op de site. Nog een kenmerk van het ‘open’ zijn van Leefbaar Almelo. Het weblog is wel een beetje ‘outdated’ en er verschijnt een rare banner bovenaan.

Vervolgens zoeken we verder op het grote boze internet naar ‘de Leefbaren’ uit Almelo.

Op de wikipedia is een klein verhaaltje te vinden. Hier eigenlijk niet veel meer dan de slogan “welzijn boven welvaart” (he jammer die had ik mee moeten nemen in de vliegensvlugge vragen).

Verder geeft de zoekopdracht “Leefbaar Almelo” 4370 hits op Google, zijn er 200 afbeeldingen bij ome Google bekend als je zoekt op diezelfde kreet. Ze hebben een account op Hyves en LinkedIn. Bert Hummels ‘twittert’ en ‘facebooked’ zelfs.¬†Kortom : een bijzonder interactief cluppie!

Mijn stereotype beeld van ‘de Leefbaren’ gaat voor de Almelose variant zeer zeker niet op. Of dit nou ligt aan mijn (vooringenomen) beeld van ‘de Leefbaren’ of aan de modus operandi van Leefbaar Almelo weet ik niet en dat maakt eigenlijk ook niet uit.

Leefbaar Almelo lijkt mij goed passen bij ‘de internet generatie’. Bij mensen die zich niet geremd voelen door loyaliteit aan bestaande processen maar die ‘out-of-the-box’ kunnen en willen denken.

Voorspelling : 2/35

