Skip navigation

muonen

Ligt het nou aan mij? Of zijn er meer mensen die dit bericht in Almelo’s Weekblad (maandag 22 juni, pagina 17) ook een beetje vreemd vinden?
Waar gaat het in hemelsnaam (woordspeling) over?

Munonen? Wacht dat zoeken we even op. Volgens “natuurkunde.nl” zijn dat :

….een zwaar soort electronen, die in de buitenste lagen van de atmosfeer gemaakt worden. Ze leven maar 2 microseconden en vliegen bijna met lichtsnelheid naar het aardoppervlak. Ze kunnen dus maar 600 meter afleggen (s=v•t). Toch komen ze 20 km verder op het aardoppervlak terecht…..

Gevolgd door een heel verhaal over Tweesteen, het rekken van tijd en een of andere Tweelingparadox.

Niet zo vreemd dat ik het allemaal niet volgde lijkt me dan. Pak van mijn hart. Maar nu?

We hebben nu in Almelo dus een tweetal ski-koffers op het dak van een of andere school die via weet-ik-veel-hoe-slecht-beveiligde-wifi-verbinding in rechtstreekse verbinding staan met het NIKEF in Amsterdam.
Hierin zitten dus apparaatjes die deze munonen detecteren (gaan die dingen ook dwars door ski-koffers???).

Omdat deze deeltjes niet zo vaak op de aarde komen zijn ze dus heel bijzonder. En dat meten we hier in Almelo.

Vanuit twee ski-koffers!!!!

Het moet niet gekker worden :)

