Skip navigation

Tja wat lees ik nu weer op tctub? Gemeente bespaart 80k eurie vanwege het chippen van de afvalcontainers?

Mijn god.  700.000 kilo minder afval door 500 bakken per week minder? En dat bespaart dan 80k?

Snel even rekenen :

Ik betaal voor mijn afvalstoffenheffing € 298,20 per jaar. Hiervoor mag ik dan (gemiddeld) 26x een grijze bak en 26x een groene bak aan de straat zetten. Mijn groene heeft een inhoud van 240 liter en de groene 140 liter.

We rekenen in kilo’s en een volle groene bak is 7.7 kilo en een groene bak 17 kilo. (cijfers via http://www.iok.be/htmlsite/diftar3.html en van 2004 dus oud…. )

Dat komt neer op 26x 7.7 kilo en 26x 17 kilo = 200.2 kilo + 442 kilo = 642.2 kilo. En daar betaal ik dus € 298.20 voor? Dat is € 0.46 per kilo.

Als een besparing van € 80.000 op 700.000 kilo minder afval gedaan kan worden komt dat voor mij neer op een kostprijs van een  kilo afval van € 0.114 !!

Dat houdt dus in dat de gemeente een dikke 30 cent per kilo afval aan pure winst maakt!

Ik begrijp dat dit blog door ‘de oude media’ gelezen wordt. Als er iemand is die me de gemiddelde kilo’s opgehaald afval kan geven kunnen we eens een echte berekening doen! Vooralsnog lijkt het een grote scam!


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. […] eert nog even mijn bericht over de ‘besparing op afvalkosten‘ van eerder deze maand. En kijk dan eens naar onderstaand bericht uit ‘de […]

  2. […] Een tweetal updates op de zaak “Afvalkosten”. De twee eerdere berichten zie je hier en […]

Reacties zijn gesloten.

