Skip navigation

Ik kon niet anders dan reageren op onderstaand stuk op tctubantia.nl

 
ENSCHEDE – ‘Freeriders’ of ‘meelifters’ vormen voor ondernemers een doorn in het oog. Steeds meer ondernemers, vooral filiaalbedrijven, sluiten zich niet aan bij een plaatselijke ondernemers- of middenstandsvereniging, maar profiteren wel mee van hun activiteiten, zoals braderieën, kerstverlichting en een schone omgeving. Volgens de Kamer van Koophandel Oost-Nederland kan dat meeliften via de gemeente op twee manieren aangepakt worden, zo blijkt uit een rapport dat de Saxion-studenten Ramon Paalhaar en Herald Immink voor de KvK maakten.

Volgens de studie kunnen de vrije ondernemers verplicht worden mee te betalen aan collectieve activiteiten op het terrein van veiliheid, promotie en omgeving, via gemeentelijke belastingen. Daar zijn twee mogelijkheden toe: via een opslag in de OZB voor bedrijven of via een belasting op reclame-uitingen van ondernemers aan de openbare weg.

Welk van die twee bij de gemeente moet worden aanbevolen, hangt volgens KvK-woordvoerder Ton ten Vergert af van de gemeentelijke situatie en de vraag of een gemeente meerdere kernen heeft, want reclamebelasting kan per wijk of kern worden opgelegd. Dit najaar wordt het rapport besproken met het bedrijfsleven.

 

 

 

 

Ronduit schandalig :) 
Als een ondernemer niet mee wil doen (lees niet mee wil betalen) aan activiteiten die andere ondernemers in zijn directe omgeving op poten zetten is dat toch zijn eigen vrije wil? 

En dat ‘ie daar dan op “mee-lift” : so what? Wordt het daardoor voor de andere ondernemers minder interessant? Zodra niemand meer wil betalen houden de activiteiten vanzelf op. Zolang er ondernemers zijn die de financiele last van deze activiteiten kunnen dragen liften er mensen op mee. 

Boeiend! Introductie van een nog grotere verbastering en miscbruik van OZB lijkt mij uit den boze. OZB gaat naar de gemeente, niet naar de ondernemersverneniging (toch?) 

Gaat de gemeente dan de ondernemersverzereninging “spekken” met geld uit de OZB? Lijkt me schandalig! Als je niet mee wilt doen dan doe je niet mee! EN als de rest het toch doet en jij er voordeel bij hebt dan is dat alleen maar mooi meegenomen. 

Moet ik dan ook gaan betalen om de heerlijke geur van de tulpen en andere bloemen die mijn buren wel in de voortuinplaatsen te mogen ruiken? Of mag ik er alleen aan ruiken als ik zelf ook bloempies in de voortuin poot? Moet ik kijk en luistergeld betalen als mijn buren de radio hard hebben staan? Moet ik betalen voor de buitenverlichting van de overburen? Neen lijkt me. 

 

