Barriculus' Breviarium

Onregelmatig verschijnende columns en hersenspinsels

Archive for the ‘Meningen’ Category

Questio Sentio

without comments

Voor alle 3 de lezers (dat is inclusief mij en meneer Geflitst) de volgende vraag :

Written by barriculus

november 7, 2009 op 1:40 pm

Geplaatst in Meningen

Getagged met ,

Nieuwe Almelose Regels?

without comments

En dan hier, deel een van “Nieuwe Almelose Regels?” :

Opgepakt door de politie in een auto zonder geldig rijbewijs? (via TCTUB) :
Auto in beslag nemen, auto verkopen en vervolgens dit geld gebruiken voor weet ik veel wat.

Geef het desnoods aan de voedselbank of betaal hiermee de bezuinigingen.

Ik denk dat er dan ineens en boel minder mensen zonder rijbewijs in een auto gaan rijden met alcholol.

Written by barriculus

september 22, 2009 op 8:51 pm

Geplaatst in Idee, Meningen, Uit de krant

Getagged met ,

Nieuwsgierig

without comments

En daar wordt ik dus heel nieuwsgierig van…

vertel me meer

Later meer schrijft men dan ook. Nou ik weet wel dat ik vandaag de hele dag kijk of er al nieuws is.

Hoe kan dat? En waar zat die piercing? Aan d’r teen? En dat rooster, was dat op de bodem van het zwembad? Of aan de wand? Heeft er iemand foto’s?  Wie was deze vrouw?

En nu zonder gekheid : wat is nou de nieuwswaarde van dit bericht op TCTUB?

update:

meisje

Het is helemaal geen vrouw, het is een meisje! Een meisje van 14 jaar.

Hoeveel zegt U?

Viertien meneer! Geboren in 1995 dus. Het jaar dat TMF en SBS6 begonnen  met uitzenden,
het jaar waarin Hollenboer (busje komt zooooo) in de hitparade stond.

En dan pas al een piercing! Het moet niet gekker worden
Ik heb verdorie sokken die ouder zijn dan haar ;)

Persoonlijk vindt ik het schandalig. Maar dat zal wel aan mij liggen….

Sterkte voor het arme kind!

Written by barriculus

augustus 25, 2009 op 5:59 am

Geplaatst in Meningen, Uit de krant

Getagged met , , , , , ,

Top 10

met één reactie

Ik verbaas me de laatste tijd steeds meer en meer over ‘de gang van zaken’ in ons Almelo. Neem nou bijvoorbeeld onderstaand artikel.

conicio sessio

Vooral de zin : “…De 17-jarige mocht na verhoor het bureau verlaten….” hoezo verlaten? Zo’n kudtjong (want dat *ben* je als je met stoelen naar taxi’s gooit) lever je persoonlijk af bij pappa en mamma. Met de rekening erbij van de schade aan de taxi.

Het verbaast me zoals gezegd meer en meer. Ik bedoel waar haal je het vandaan om met een stoel naar een taxi te gooien?

Het heeft natuurlijk een heleboel ‘haken-en-ogen’ maar volgens mij moet je zulke gassies gewoon even ontzettend haard billekoek krijgen. Bij voorkeur op het marktplein en bij voorkeur op zaterdagmidag.

Gezien mijn oplopende verbazing over de manier waarop dingen hier in Almelo gaan begin ik nu (beter laat dan nooit) met een nominatie lijstje. Een nominatielijstje van dit soort belachelijke dingen.

Misschien moet dat dan nog in diverse onderwerpen worden opgedeeld, maar vooralsnog noem ik het heel gemakkelijk ‘nominaties voor de top 10 van belachelijke dingen in Almelo’.

Een kijken hoe die top-10 er aan het einde van het jaar uit ziet……

Written by barriculus

augustus 15, 2009 op 7:48 am

Temporo Quam Plures

without comments

Wel eens gehoord?

“We kunnen die risicowedstrijd niet door laten gaan, we hebben daar niet genoeg personeel voor”

“In de nacht van toen en toen was er een vechtpartij tussen een dertigtal jongeren…..”

Ik heb de oplossing gezien! Iets met stieren aan een lang stuk touw.

En een heleboel rennende mensen.

Ik denk dat de Partij van de Diertjes en een groot deel van het Groene Stukje hier veel over te klagen hebben. Waarschijnlijk over onnodig dierenleed en rechten van de mens en weet ik veel wat nog meer, maar ik denk dat het een prachtig idee is om deze Spaanse Methode ook in Almelo in te gaan voeren.

Gewoon één of twee van die beesten aan een lang stuk touw. Daar hou je de menigte wel mee onder controle. En wie niet horen wil die moet maar voelen.

Ik stem voor!

Written by barriculus

juli 5, 2009 op 9:36 pm

Geplaatst in Idee, Meningen

Getagged met

Europa

without comments

Een onderwerp waar je wel over moet schrijven deze dagen. Over hoe vreemd de uitslag wel niet is. Over hoe je deze cijfers (vete plus voor PVV/D66, vette minnen voor gevestigde orde) moet interpreteren. Harry Potter die zijn felicitaties uitspreekt richting de winnaars met een gezicht nog zuurder dan ….. nou ja vul maar in.

Over hoe het toch kan dat ‘de Nederlanders’ zo massaal niet zijn gaan stemmen. En hoe dat kan. Over het feit dat men de legitimatieplicht tijdens de verkiezingen niet wilde versoepelen ook al lopen er veel mensen rond zonder legitimatie bewijs.

Zonder legitimatie bewijs? En dan toch stemmen? En was het dragen en kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs niet verplicht tegenwoordig?

Daar wil ik helemaal geen bits en bytes aan vuil maken. Wel wil ik een poging doen om te verklaren waarom ik denk dat er zo’n lage opkomst was afgelopen juni 4.

Het interesseert ‘de Burger’  gewoon geen ene fuck. Je kan het mooier zeggen dan het is (de afstand tussen de burger en de EU is te groot) maar dat is waat het volgens mij op neer komt. Het is niet dat ‘de Burger’  tegen Europeese dingen is. Maar dat ‘de Burger’ gewoon geen heil ziet in wat die EU meuk nou voor ze oplevert.

Wat interesseert mij het nou dat er een bordje langs de weg staat bij een of andere bouwput waarop te lezen is ‘dit project is mede mogelijk gemaakt door de europese subsidies’.

Europees voetbal, dat is pas interessant! Of het EuroVisie Songfestival! En een weekendje Brussel, Parijs of Barcelona!

Een zwikje politici die vanuit een bijna globale positie de lokale gang van zaken willen sturen omdat zij denken dat zij het beter weten kunnen wat bij betreft gewoon heel lekker krijgen wat ik ze wens!

Europa, vroeger waren zelfs de goden erop verliefd, het lijkt tegenwoordig of zelfs de varkens er geen brood meer van lusten :)

Misschien moet ik toch maar eens dat .eu domein gaan kopen : http://sn.eu  :)

Written by barriculus

juni 6, 2009 op 7:40 am

Geplaatst in Column, Meningen

Getagged met , , , , ,

2x Nieuw

met één reactie

Tja, twee keer nieuw. Aan de rechterkant ziet U een tweetal kopjes. “Eens” en “Oneens”. Ik ga proberen om hieronder links te plaatsen naar pagina’s op het internet die iets beschrijven waar ik het wel of niet mee eens ben.

Written by barriculus

mei 30, 2009 op 5:47 am

Geplaatst in Meningen

Dood of Levent

without comments

Neen, geen spelvoud.

Deze keer is het bewust “Levend” met een t.
Wat leest ik toch weer op het grote boze internets?
Kijk anders even hier, hier of hier.

Hoe kan het in hemelsnaam zijn dat “lopende het onderzoek” iemand wordt vrijgelaten met een laten we zeggen ‘opmerkelijke staat van dienst’.

Je kan toch op je blote voeten aanvoelen dat zo’n gozer niet deugd?

Gelukkig heeft hij afgelopen nacht bewezen dat deze vooroordelen niet onjuist waren. Gelukkig zit hij (neem ik aan) momenteel in hechtenis.

Het zal toch niet zo zijn dat deze persoon wederom “lopende het onderzoek” op vrije voeten komt?

Noemen en benomen! Signaleren en handhaven!

Opsluiten of uitzetten, meer zit er in mijn ogen niet op. In Almelo is geen plek voor zulks mafkezen. In Nederland eigenlijk ook niet.

Ik stem voor een nieuw Australië waar we onze crimineeltjes kunnen dumpen! Na een paar honderd jaar zorgt de zelf-corrigerende werking dan wel voor een goed resultaat!

Written by barriculus

maart 20, 2009 op 7:31 pm

Geplaatst in Meningen, Via-via

Geflitst : non intellectum of bardus?

without comments

Help!

Ik wordt niet alleen actief opgespoord door meneer of mevrouw ‘Geflitst” maar ook nog eens onjuist bejegend.

Het kan maar twee dingen betekenen : óf geflitst kan niet lezen, óf geflitst is moedwillig smaad en laster aan het verspreiden over Uw aller Barriculus!

Leest eert nog even mijn bericht over de ‘besparing op afvalkosten‘ van eerder deze maand. En kijk dan eens naar onderstaand bericht uit ‘de krant’.

krant0003

Heb nooit gesproken over verdwenen geld, alleen maar over winst die gemaakt wordt. Ik wacht nog steeds op antwoord aangaande de gemiddelde kilo’s van de kliko’s, zodra daar meer over bekend is uiteraard een update.

Aan meneer of mevrouw ‘geflitst’ dan ook de vraag wat de reden is van deze grove onjuistheid in de column.

Written by barriculus

januari 30, 2009 op 1:22 pm

Geplaatst in Klagen, Meningen

Getagged met

Afvalkosten : Gravitas pendo arum?

with 2 comments

Tja wat lees ik nu weer op tctub? Gemeente bespaart 80k eurie vanwege het chippen van de afvalcontainers?

Mijn god.  700.000 kilo minder afval door 500 bakken per week minder? En dat bespaart dan 80k?

Snel even rekenen :

Ik betaal voor mijn afvalstoffenheffing € 298,20 per jaar. Hiervoor mag ik dan (gemiddeld) 26x een grijze bak en 26x een groene bak aan de straat zetten. Mijn groene heeft een inhoud van 240 liter en de groene 140 liter.

We rekenen in kilo’s en een volle groene bak is 7.7 kilo en een groene bak 17 kilo. (cijfers via http://www.iok.be/htmlsite/diftar3.html en van 2004 dus oud…. )

Dat komt neer op 26x 7.7 kilo en 26x 17 kilo = 200.2 kilo + 442 kilo = 642.2 kilo. En daar betaal ik dus € 298.20 voor? Dat is € 0.46 per kilo.

Als een besparing van € 80.000 op 700.000 kilo minder afval gedaan kan worden komt dat voor mij neer op een kostprijs van een  kilo afval van € 0.114 !!

Dat houdt dus in dat de gemeente een dikke 30 cent per kilo afval aan pure winst maakt!

Ik begrijp dat dit blog door ‘de oude media’ gelezen wordt. Als er iemand is die me de gemiddelde kilo’s opgehaald afval kan geven kunnen we eens een echte berekening doen! Vooralsnog lijkt het een grote scam!


Written by barriculus

januari 22, 2009 op 9:56 pm

Geplaatst in Meningen, Research

Scamnum Victus

without comments

Wat lees ik op de internets (en dan vooral de lokale) toch een boel
verschillende meningen over de voedselbank.

Het rare is dat de mensen waarvan ik dacht dat het voorstanders zouden het dat helemaal niet zijn. En andersom ook!

Mijn mening had ik nog niet. Maar ik mag niet achterblijven natuurlijk. Ik zal mijn mening hier ‘live’ gaan vormen.

Mijn mening wordt door feiten gevormd. En niet door principes. Principes zijn namelijk voor mensen zonder argumenten hoorde ik een wijs man eens zeggen.

Laten we beginnen met de definitie van ‘voedselbank’. Als er iemand is die ons precies kan vertellen wat de voedselbank doet dan is het ‘voedselbank.nl’ wel. Op hun website lees ik het volgende :

De Voedselbank zamelt bij producenten en distributeurs van levensmiddelen de producten in die om één of andere reden niet verkocht kunnen worden…… De ingezamelde producten worden wekelijks verdeeld onder particuliere gezinnen en organisaties die aan de door de Voedselbank geformuleerde criteria voldoen.

Nobel zo lijkt het in eerste instantie. Echter, wat zijn die criteria dan vraag ik mij af? En wie  zorgt voor de correctheid van die gegevens.? Welnu ook daar heeft eerder genoemde website een (deel)antwoord op lees gerust zelf even hier en hier

En dan ben ik helemaal los. Een instantie moet de aanmelding doen middels dit aanmeldformulier.  Hoe hulpverlende instanties zoals maatschappelijk werk, specialistische thuiszorg, diakonie, riagg, vluchtelingenhulp etc. aan de juiste gegevens komen is mij dan een raadsel.

De criteria zetten me wel aan het denken. Stel  een gezin met een pappa en een mamma en een kind van laten we zeggen 12 voor.

Houdt dit dan in dat als er in dat gezin een besteedbaar inkomen van minder dan € 260,= (en ik neem aan per maand, daar staat niets over geschreven op de website van voedselbank.nl) over dat ik dan recht heb op ‘boodschapjes’ van de voedselbank? Niet om het een of het ander hoor maar kun je voor 260 euries in de maand geen boodschappen doen voor een gezin van die omvang? En als dat al niet kan, kun je daar dan wel kleren van kopen? Wat wordt precies geaccepteerd als ‘overige vaste lasten’ (zie weer het excel formulier)…onduidelijkheid alom mijnsinziens.

U ziet het, vanuit de voedselbank site informatie geen +’s voor mijn mening. Het is ondoorzichtig, abstract en geeft mogelijkheden tot willekeur. Tevens vindt ik een stichting nou niet de meest ideale plek om al dit soort (toch best gevoellige) informatie in beheer te hebben.

Mijn mening : als iemand echt niet zonder de ‘dienst’ van de voedselbank kan dan kun je dat met je ogen dicht wel zien lijkt me. Daar is dan geen excel formuliertje met een zwikje wazige acceptatiecriteria voor nodig. Als er iemand bij je aanklopt als voedselbank zijnde dan moet je gewoon geven, en niet eerst om een excel formuliertje vragen.

Kun je je het al voorstellen? : “Nee sorry mevrouw, we moeten Uw aanvraag weigeren, U heeft 290 euro besteedbaar inkomen over dat is meer dan onze cirteria”

Mijn mening over de voedselbank is dan ook moeilijk te verwoorden. Ik ga het toch proberen:

Ik sta volledige achter het idee de voedselbank (mensen met minder dan ‘de rest’ elementaire zaken als eten en drinken niet onthouden). De manier waarop dit gaat ben ik het zeker niet mee eens.

Volgens mij wonen we in een land waar we geen honger hoeven te lijden. Een land waar de rijken een grotere bijdrage leveren aan de sociale voorzieningen  dan de minder rijken.

Mijn mening :  Ik ben tegen !

Stop met de ontwikkelingshulp (5 miljard euro in 2008!!!) en gebruik dit geld om belachelijke zaken als voesdselbanken overbodig te maken! Want het is belachelijk dat er in Nederland nog mensen zijn die voor hun primaire levensbehoeften zijn overgelaten aan (in mijn ogen) onvolwassen stichtingen als de voedselbank.

Zo vlak voordat ik op verzenden druk, komt er zowaar nog een argument bij me naar boven borrelen waarom ik tegen de voedselbank ben : er zijn NOOIT boodschappenbriefjes te vinden bij de voedselbank :)

Written by barriculus

januari 21, 2009 op 8:48 pm

Geplaatst in Meningen

Getagged met

MaxiMedia

with 3 comments

Via de MaxiMedia kijk luister ik naar de raadsvergadering van de Almelose gemeenteraad.

Een live verslag gaat wat ver, maar indien dit in een PodCast te downloaden is hou ik me aanbevolen…..

Grappig was te horen waar de Almelose SP voor staat.
Je moet het hele verhaal gehoord hebben maar : “…..ik gun het iedereen maar een wethouder behoort dat niet te doen…..” en, zo nog mooier “…als het iemand van de SP-fractie was geweest, dan had ik hem geroyeerd…..” zijn toch kreten die de ware aard van het beestje wel laten zien :)

Iedereen is gelijk alleen sommigen zijn meer gelijk dan anderen was al een gevleugelde uitspraak. Na vanavond voeg ik hier de volgende aan toe :

“Iedereen is gelijk alleen sommigen zijn minder gelijk dan de anderen”

Hij klink mooier als :

“omnis est par aliqui est par minor “

Maar genoeg over onze SP vertegenwoordiger. Voor de rest is het een nog steeds een interessante bijeenkomst om naar te luisteren.

Dhr. Hummels zei ook iets treffends : We moeten ” uit de onderbuik moeten kunnen roepen over feiten die we weten zonder ons druk te maken over of we die feiten wel al mogen uitspreken”

Een interessante discussie.  Ik ben het denk ik wel met hem eens ook al zitten er haken en ogen aan. Misschien dat ik daar nog eens op terug kom.

Ik schakel snel weer over naar de webcast……misschien zie ik zometeen wel iemand met een schoen gooien :)

update : de motie van de SP is afgewezen

Written by barriculus

december 16, 2008 op 8:25 pm

Geplaatst in Meningen, raad

..en daar hoor je niets over

met één reactie

Maar ik wil het wel even gemeld hebben. Ik denk zelfs dat ik er maar een iets groter lettertype voor neem. Let op:

Wat is de diesel tegenwoordig goedkoop!!!!

Het viel me vandaag bij het tanken gewoon echt op. Ik moest minder euro’s betalen dan ik liters had….

Dat mag wat mij betreft wel een poosje zo blijven!

Written by barriculus

december 12, 2008 op 4:59 pm

Geplaatst in Meningen

Ergens in de Barentszee

with 2 comments

Ergens in de Barentszee hield men een groot pleidooi. Over hoe zielig het wel niet was. Over ondernemertje pesten, willekeur, en meten met twee maten.

De daar gewekte gevoels van onrecht worden meteen weer teniet gedaan als je even met beide benen weer op de grond gaat staan en de feiten van een afstandje bekijkt.

Een van die feiten is de volgende : persverklaring (via de gele vogel)

Aan de dames en heren van dat eilandje in de Barentszee de vraag of zij eenzelfde uitzending gemaakt zouden hebben met kennis van deze feiten…..

En nu allemaal weer aan het werk!

Written by barriculus

december 9, 2008 op 6:27 pm

Geplaatst in Meningen, Research, Via-via

Super Snel Recht

met één reactie

Wat lees ik nu toch weer. Tijdens de jaarwisseling gaan we overal ” supersnelrecht” toepassen voor raddraaiers tijdens oudejaarsnacht.

Bijlezen doe je hier.

Vraag ik me toch af: Doet ome-OM het de rest van het jaar dan gewoon lekker ‘kallum-an’? Rusten op de louweren? Kantjes ervanaf?

Waarom alleen tijdens de jaarwisseling? Waarom niet gewoon altijd?

U heeft xxxxxxxxx (vul strafbaar feit in) gedaan? Wat is de datum? 7 augustus? Ow doet U dan maar rustig aan, uw zaak komt zo eind mei volgend jaar voor…….

Maar als de datum dan 31dec is dan ben je binnen 3 dagen aan de beurt….vreemd

Net zo vreemd als het feit dat met (ok het is de randstand) in Rotterdam o.a. ” bekende openbare orde verstoorders”  gaat waarschuwen dat men dit SSR gaat toepassen!

het moet godverdomme potverdriedubbeltjes niet gekker worden. Waarschuw mij dan ook even wanneer die parkeerwachters hun rondje doen!

En daar komt bij : snel recht, sneller recht, snelste recht…..waarom moet het nu weer SuperSnelRecht heten? beetje popi-jopi taakgebruik!

update : zo beter?

Written by barriculus

december 7, 2008 op 10:09 am

Geplaatst in Column, Klagen, Meningen

Getagged met ,

De Heren van Almelo

with 3 comments

De heren van Almelo.

Er was eens, in een niet al te ver verleden, een teevee programma over een gijzeling in Almelo.
Deze uitzending ontaarde echter al snel (zou het aan de tijd van het jaar hebben gelegen) in het zogenaamde ‘zwarte-pieten’.

Onder andere kwam in het programma naar voren dat een van de Almelose wethouders zijn positie zou hebben misbruikt voor het aanschaffen van (prive) grond. Dit heeft bij sommige mensen zulk kwaad bloed gezet dat zij meenden een website op te zetten waarbij het vertrek van wethouder Sjoers en zelfs onze Burgermeester geeist werd. Dit omdat er ontzettende boosheid was over het feit dat dit machtsmisbruik plaats heeft gevonden.

Naar nu blijkt is deze website ‘illegaal’ op de webserver van “bambini.com” geplaatst. Bambini, U weet wel, “Leading in Kids Fashion and Live Style”. Op op de website van “deheren” nu de boodschap staat dat Bambini International distantiëert zich als hostingprovider van alle activiteiten m.b.t.Dhr. M. van der Zalm in combinatie met “De heren van Almelo”.

Vreemd, temeer omdat Bambini een website is voor kinderkleding en zeker niet een hostingprovider…..

Op tctubantia lees ik dat  M. van der Z. boos was en de website op de webserver van “bambini” heeft geplaatst. Vreemd, om een aantal redenen. Ten eerste stond er op deherenvanalmelo te lezen dat deze was gemaakt in opdracht van (oud) notiarissen etc.
Ik vraag me af in hoeverre dit waar is. Ten tweede, maar zeker net zo belangrijk vind ik het vreemd dat iemand die zich boos maakt over het machtmisbruik van het ‘gemeentelijk orgaan’ zelf ook buiten zijn boekje gaat om een website (illegaal) in de lucht te brengen.

Dat is dan toch ook gewoon machtsmisbruik? Van hetzelfde laken een pak? De pot die de ketel verwijt dat……

Ik hoop dat de firma “Maxwell Special Interest Media B.V.” dit hele gebeuren vanuit het juiste perspectief weet te beoordelen en passende stappen onderneemt tegen dit onetische gedrag. Als ik als ondernemer mijn website bij een professioneel bedrijf onderbreng wil ik er vanuit gaan dat de integriteit hiervan niet door een impulsief handelende webmaster in een klap ongedaan gemaakt wordt….

update : Zowaar toegestaan als reactie op TC Tubantia, zie ook hier

update : Lees ook even op de webstek van Binnenlands Bestuur. Geeft iets meer duidelijkheid over de webhosting van de Kledingwinkel….

Written by barriculus

december 3, 2008 op 4:52 pm

Geplaatst in Column, Meningen

Sponsors gezocht

without comments

Ik ben op zoek naar een een aantal mensen die het ‘goede doel’ willen sponsoren. Deze keer geen arme hongerige kindjes in een ver warm land. Geen blinde geleide honden of astma fondsen.

Neen, ik zoek sponsoren voor iets veel dichter bij huis. Ok ik geef toe : het is voor een minder drigend doel dan hongerkindjes of astmaleijers…..

Ik zoek sponsoring voor het opkalefateren van een tweetal paaltjes.

Paaltjes? hoor ik U denken, Ja inderdaad : paaltjes.

Ik denk dat ik met een sponsor bedarg van een euro of 20 de paaltjes links en rechts van de mooi wit blauwe in het midden, wel op kan knappen. Misschien dat de firma Woudstra een duit in het zakje wil doen?

cimg2511

Schroom niet : neem contact op via barriculus@gmail.com en geef gul, want laten we wel wezen : die twee andere paaltjes maken het geheel wel heel armoedig….

Written by barriculus

november 9, 2008 op 5:58 pm

Geplaatst in Meningen

S.N.O.R.

without comments

Op tctubantia van vandaag :

Hulp voor allochtonen met bedrijfsplannen

vrijdag 11 juli 2008 | 15:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 juli 2008 | 00:06<

AMELO – Allochtonen in Almelo, die plannen hebben een eigen onderneming te beginnen, kunnen binnenkort speciale hulp krijgen van de Stichting Nieuw Ondernemen Regio Almelo (SNOR). De Stichting is daarvoor een samenwerking aangegaan met de Fortisbank, het CWI en de gemeente Almelo.

Fortis is met haar fonds microfinancieringen van de partij. Aanvullend kan uit het participatiefonds van de stichting een financiering worden verstrekt.

Allochtonen die belangstelling hebben kunnen zich melden bij het CWI (G. Ekizkuyu), de gemeente Almelo (raadslid A. Alcicek) of bij SNOR (H. Hulman).

Mijn mening heb ik maar weer gepost……….

Een beetje raar gebracht nieuws, Stichting SNOR doet ‘het’ al 25 jaar. En niet alleen voor allochtonen hoor maar (en ik citeer van de website van snor)

“Deze organisatie is mede een initiatief van de gemeente Almelo. U kunt op ons rekenen. Niet met vage tips of dikke rapporten, maar met concrete en deskundige ondersteuning van uw initiatieven.

Een ondernemingsplan maken, geschikte bedrijfsruimte vinden, met allerlei instanties overleggen en aantoonbaar maken of er klanten geïnteresseerd zijn in uw product of dienst is voor veel startende ondernemers een hele klus. Ons doel is u als startende ondernemer steun te geven bij het opzetten van uw eigen bedrijf en te adviseren gedurende de startfase.”

Vervelend vindt ik wel dat allochtone ondernemers (en alleen allochtone ondernemers) na selectie een beroep kunnen doen op microfonds van Fortis (alsof die nu nog geld over hebben, maar dat terzijde) van maximaal 15.000 eurie. Daarnaast is er ook binnen SNOR nog een potje.. Tja potjes genoeg als je er zo’n potje van maakt lijtk me.

Goede kans voor de allochtone ondernemer in de dop, maar wel schandalig dat het alleen voor allochtonen is.

Written by barriculus

juli 15, 2008 op 5:49 pm

Geplaatst in Meningen

Freeriders of Slimme ondernemers?

without comments

Ik kon niet anders dan reageren op onderstaand stuk op tctubantia.nl

 
ENSCHEDE – ‘Freeriders’ of ‘meelifters’ vormen voor ondernemers een doorn in het oog. Steeds meer ondernemers, vooral filiaalbedrijven, sluiten zich niet aan bij een plaatselijke ondernemers- of middenstandsvereniging, maar profiteren wel mee van hun activiteiten, zoals braderieën, kerstverlichting en een schone omgeving. Volgens de Kamer van Koophandel Oost-Nederland kan dat meeliften via de gemeente op twee manieren aangepakt worden, zo blijkt uit een rapport dat de Saxion-studenten Ramon Paalhaar en Herald Immink voor de KvK maakten.

Volgens de studie kunnen de vrije ondernemers verplicht worden mee te betalen aan collectieve activiteiten op het terrein van veiliheid, promotie en omgeving, via gemeentelijke belastingen. Daar zijn twee mogelijkheden toe: via een opslag in de OZB voor bedrijven of via een belasting op reclame-uitingen van ondernemers aan de openbare weg.

Welk van die twee bij de gemeente moet worden aanbevolen, hangt volgens KvK-woordvoerder Ton ten Vergert af van de gemeentelijke situatie en de vraag of een gemeente meerdere kernen heeft, want reclamebelasting kan per wijk of kern worden opgelegd. Dit najaar wordt het rapport besproken met het bedrijfsleven.

 

 

 

 

Ronduit schandalig :)  
Als een ondernemer niet mee wil doen (lees niet mee wil betalen) aan activiteiten die andere ondernemers in zijn directe omgeving op poten zetten is dat toch zijn eigen vrije wil? 

En dat ‘ie daar dan op “mee-lift” : so what? Wordt het daardoor voor de andere ondernemers minder interessant? Zodra niemand meer wil betalen houden de activiteiten vanzelf op. Zolang er ondernemers zijn die de financiele last van deze activiteiten kunnen dragen liften er mensen op mee. 

Boeiend! Introductie van een nog grotere verbastering en miscbruik van OZB lijkt mij uit den boze. OZB gaat naar de gemeente, niet naar de ondernemersverneniging (toch?) 

Gaat de gemeente dan de ondernemersverzereninging “spekken” met geld uit de OZB? Lijkt me schandalig! Als je niet mee wilt doen dan doe je niet mee! EN als de rest het toch doet en jij er voordeel bij hebt dan is dat alleen maar mooi meegenomen. 

Moet ik dan ook gaan betalen om de heerlijke geur van de tulpen en andere bloemen die mijn buren wel in de voortuinplaatsen te mogen ruiken? Of mag ik er alleen aan ruiken als ik zelf ook bloempies in de voortuin poot? Moet ik kijk en luistergeld betalen als mijn buren de radio hard hebben staan? Moet ik betalen voor de buitenverlichting van de overburen? Neen lijkt me. 

 

Written by barriculus

juni 26, 2008 op 2:06 pm

Geplaatst in Meningen

Nu snap ik het echt niet meer…

without comments

Maandag 16 juni 2008.  Man gijzelt wethouder en 4 ambtenaren in het gemeentehuis te Almelo. Na een slepende onderhandelingsperiode geeft hij zich over. 

En dan dit :

De verdachte van de gijzeling in het stadhuis van Almelo blijft in z’n cel. De rechter commissaris heeft beslist dat de hechtenis met twee weken is verlengd. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem van de gijzeling maar ook van brandstichting in zijn eigen café de Rechter en van verboden wapenbezit. De verdenking tegen de man luidt gijzeling van vijf personen, brandstichting met gevaar voor goederen en personen en verboden wapenbezit. Hij drong maandag met twee pistolen de werkkamer van Kuiper binnen uit woede over een conflict met de gemeente over z’n restaurant. Hij hield de vijf mensen bijna zes uur in gijzeling, maar gaf zich aan het einde van de middag over.
 

Hoezo verdacht van gijzeling? Dat eerst bewezen moet worden dat hij zijn eigen zaak in de brand heeft gestoken kan ik nog inkomen. Maar verdacht van vuurapenbezit en gijzeling? Wat een onzin!

Written by barriculus

juni 21, 2008 op 8:39 am

Geplaatst in Klagen, Meningen